Høsttrening

Fall training


Kom seint igang i år, så vi er pr i dag bare oppe i 8km på treningen. Men det går fremover, hundene er ivrige og de jobber bedre enn de har gjort tidligere. Jeg er derfor fornøyd med hundene og hvordan de gjør det. Og jeg er sikker på at det blir ennå bedre fremover når de blir sprekere, og spesielt for unghundenes del, bedre og bedre innkjørt.

Denali og Fjellbris kjører jeg for det meste som ledere for dagen. Dette er blant annet fordi tispene er litt hormonelle. Da er det greit at dameglade Freke kan gå bak og ikke trenger å konsentrere seg for mye. Det er godt mulig han hadde gjort det helt fint, han har ikke fått sjansen til å prøve ennå.

Angående farta så var den i dag på 13,7 km/t over de 8km jeg kjørte. Vi har en stigning på ca 100 meter på de 4 km som er returen. Dette synes jeg er en grei fart for nå. Toppfarta var 28,3 km/t. De 3 første km hadde de en snittfart på 17,8 km/t . Jeg håper den snittfarta vil holde stadig lengre strekninger utover i sesongen. Det hører også med til historien at jeg kjører med litt bløte dekk på vogna som øker rullemotstanden.


Late start on the fall training this year, and we're only at 8 km runs so far. However there are progression to spot, the dogs are eager and the work better than previous years. This means I'm happy with how the dogs are preforming. I am sure they will only get better in the future as they get in better shape and, especially the young dogs, get better at their task. 

Denali and Fjellbris is usually my lead dogs these days. This is among other things because the girls are very hormonal. As such it is better to put the ladiesman Freke further back so he doesn't need to focus too much. He quite possibly had done well in lead too, he just hasn't gotten the chance to show it yet.


About the speed. Today the average speed was 13,7 km/h over the 8km.  And there is a climb of 100m on the return 4 km. For now I think this is a fine speed for my team . The top speed was 28,3 km/h. The first 3 km their average speed was 17,8 km/h . I hope that average will continually get stretched to more and more km as the season progresses. It might be worth  mentioning that my tires are a bit soft, this means there are more friction and heavier to get it rolling.

Kommentarer